Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Memahami Kesiapan Kacer Sebelum Lomba

Bagi Anda yang gemar dengan Kacer, tentu Anda sering melihat dan menyaksikan keasyikan dari kontes Kacer bukan? Ya, kontes Kacer memang sangat memukau dan menarikdanunik. Bahkan saking menarikdanuniknya, terkadang pesertanya pun membludak dan over kuota. Akan tetapi, dengan jumlah penerima yang begitu banyak, masih saja ada penerima yang tidak siap mengikuti kontes.

Untuk itu, sebelum mengikuti kontes, seorang pemilik haruslah memahami kesiapan Kacer sebelum lomba. Di samping untuk kebaikan mental Kacer itu sendiri, hal ini juga akan menghindarkan Anda dari kerugian.

 tentu Anda sering melihat dan menyaksikan keasyikan dari kontes Kacer bukan Memahami Kesiapan Kacer Sebelum Lomba

Anda tentu tidak mau bukan mengikut sertakan Kacer yang tidak siap kontes? Pasti rugi bukan? Untuk itu, pemahaman akan kesiapan dari sebuntut burung sebelum kontes itu sangatlah penting.

Untuk hal ini, ada beberapa hal yang perlu Anda perhatikan untuk melihat apakah Kacer Anda siap lomba atau tidak. Adapun hal-hal tersebut ialah sebagai diberikut:

1. Kematangan usia Kacer
Anda tentu baiklah bukan bila kita katakan Kacer yang siap lomba ialah Kacer yang sudah dewasa? Ya, alasannya ialah selain mental yang kuat, Kacer yang cukup umur juga niscaya sudah mempunyai skill yang mumpuni. Pasalnya, mereka sudah dilatih dan dirawat dengan baik oleh pemiliknya selama jangka waktu yang cukup lama. Nah adapun usia kematangan dari sebuntut Kacer kontes sendiri ialah berkisar sekitar 3-4 tahun.

2. Kematangan mental Kacer
Ciri kesiapan Kacer dalam mengikuti lomba diberikutnya dapat Anda lihat dari segi mental. Ya, tentu Anda tidak mau bukan mengikut sertakan Kacer yang bermental tempe? Selain alasannya ialah resiko kalah lebih besar, hal ini juga akan memalukan Anda sebagai seorang pemilik Kacer tersebut. Untuk itu, ikut sertakanlah Kacer yang sudah mempunyai mental yang baik.

3. Kamatangan skill Kacer
Dalam sebuah kontes, skill ialah hal yang nomor satu dinilai. Jadi, bila Anda ingin mengikut sertakan Kacer keakungan Anda ke kontes, maka pastikan dulu Kacer tersebut sudah mempunyai skill yang cantik atau tidak.

Teknik memahami kasiapan Kacer sebelum lomba di atas dapat Anda jadikan patokan dalam mengikut sertakan burung-burung keakungan Anda itu. Akan tetapi, dalam mengikut sertakan Kacer dalam sebuah kontes, Anda juga harus memperhatikan kondisi burung itu sendiri. Pasalnya, syarat penerima dalam sebuah kontes ialah Kacer-Kacer yang berbadan sehat dan terawat.

Post a Comment for "Memahami Kesiapan Kacer Sebelum Lomba"